Zelf online geld inzamelen voor een Zonnebloemactiviteit
Denise Brune, vrijwilliger bij de Zonnebloemjongeren in Amsterdam, gebruikte deze zomer het nieuwe inactie-platform van de Zonnebloem. Hiermee zamel je geld in voor een lokale activiteit. Met succes: in acht weken haalde ze het benodigde bedrag € 1268,- op!
De Amsterdamse jongerenafdeling ging als één van de eersten aan de slag met het nieuwe online inactie-platform van de Zonnebloem. Met deze nieuwe tool kan iedereen online fondsen werven voor grote of kleine Zonnebloemacties. In het geval van Denise: een uitje van Zonnebloem Jong Amsterdam naar het Scheveningse strand.
Actiepagina
“Het starten van de fondsenwerving begint bij het aanmaken van de actie op het online platform. “Hier kun je tekst en uitleg geven over de actie die je opzet. Wat wil je ondernemen en waarom is daar geld voor nodig? Dat vond ik nog best lastig, want je wilt het ook kort houden. Ik heb mezelf afgevraagd: wat zouden mensen zónder lichamelijke beperking willen weten over deze kosten?”
Overtuigen
Het mooie van het platform is dat donateurs direct online geld kunnen geven op de actiepagina. Een teller houdt het totaalbedrag bij. Bij de Amsterdamse afdeling droegen in totaal 45 donateurs bij aan het benodigde bedrag van 1.250 euro. “Vaak gaven mensen 10 of 15 euro”, vertelt Denise. “Maar er waren ook donateurs die 200 euro hebben bijgedragen. Het maakt natuurlijk ook uit of het om een particulier gaat of een bedrijf. Maar alle beetjes helpen!”
Tekst en uitleg
Bij online fondsenwerving draait alles om het raken van de juiste snaar. Denise vond het belangrijk dat lezers beseften dat het geld niet nodig was voor allerlei luxe zaken. Op de actiepagina legde ze daarom uit wat een dagje strand voor jongeren in een rolstoel zo kostbaar maakt. “Bijvoorbeeld dat we natuurlijk ook gebruik kunnen maken van een rolstoeltaxi, maar dat dit vervoer een maximum heeft van 600 km per jaar. En dat er speciale rolstoelen nodig zijn om het strand op en af te komen. En omdat Scheveningen voor Amsterdammers het dichtstbijzijnde strand is waar die beschikbaar zijn, is dus meteen een flinke reis nodig.”
Vervoer
Het grootste deel van het budget ging dan ook op aan de aangepaste touringcar: zo’n 1.000 euro. Daarnaast was er geld nodig om een paar elektrische strandrolstoelen te huren en de deelnemers naar het strand te rijden. Verder had de afdeling nog een lunch georganiseerd, waarbij de kosten gedrukt werden door gratis drankjes van sponsor Albert Heijn.
Delen
Om de actie onder de aandacht te brengen, deelde Denise de link naar de pagina veelvuldig op Facebook. Ook vroeg ze haar collega’s van het Nova College om te twitteren over de actie en zette ze op haar werk ook een potje neer. “Ook deelnemers en vrijwilligers deelden de actie en updates op Facebook en zelfs via Whatsapp. Op die manier verspreidden de berichten zich via social media onder een groot publiek. Eind juli was er al 750 euro opgehaald!”
Updates
Denise plaatste bovendien regelmatig updates om de actie bij potentiële donateurs op het netvlies te houden. “Je moet geen week tussen de berichten laten zitten! Het is belangrijk mensen te herinneren aan de actie en te motiveren om ook te doneren. Daarom heb ik veel updates geplaatst over het binnengehaalde bedrag en wat we nog nodig hadden. Ook vroeg ik iedereen om updates zoveel mogelijk te delen. Het is belangrijk om daar tijd in te steken.”
Persoonlijk
Afgelopen zaterdag was het zover: 28 deelnemers en vrijwilligers reisden af naar de Scheveningse boulevard, waar ze konden genieten van een zonovergoten strand. “Iedereen heeft genoten!” vertelt Denise blij. “We hebben ook ontzettend mazzel gehad met het zomerse weer. We hebben alweer een nieuwe actie gepland voor het eind van het jaar.”
Wat teruggeven
Nu het uitje achter de rug is, steekt Denise nog de nodige tijd in de afronding. “Je moet donateurs ook wat teruggeven, want daar doen mensen het voor. Daarom sturen we deze week iedereen die een bijdrage gegeven heeft, een persoonlijk bericht per e-mail met een foto, om hem of haar te bedanken. Je moet donateurs geven wat ze verwachten. Dat kost tijd, maar dat is het meer dan waard!”