Tips voor toegankelijkheid rolstoel

Tips voor toegankelijkheid

Voor ondernemers

Tips voor een warm welkom voor iedereen

Maar liefst 1 op de 10 Nederlanders heeft een matige tot ernstige lichamelijke beperking. Een aantal dat door vergrijzing toeneemt. Een groot deel van deze mensen ervaart problemen met toegankelijkheid en laat uitstapjes daarom aan zich voorbijgaan. Winkels en horeca zijn locaties waar de meeste problemen ervaren worden. 

Het verbeteren van toegankelijkheid en gastvrijheid hoeft niet duur, moeilijk of ingrijpend te zijn. De Zonnebloem zet zich al jaren in om Nederland toegankelijker te maken. Met onze tips kunnen jij en jouw medewerkers hieraan bijdragen. En vergeet niet om klanten/ bezoekers met een lichamelijke beperking te vragen hoe zij jouw locatie ervaren. Zij zijn tenslotte ervaringsdeskundigen.

Informatievoorziening

• Zorg dat informatie over toegankelijkheid duidelijk vindbaar is op je website. Mensen met een lichamelijke beperking bereiden zich graag goed voor voordat ze op pad gaan. Ze zoeken online of een locatie toegankelijk is. 

Bejegening

  Gastvrijheid is minstens zo belangrijk als fysieke toegankelijkheid. Hoe je behandeld wordt, bepaalt hoe welkom je je voelt. Kijk en spreek mensen met een beperking persoonlijk aan en niet de begeleider. Behandel mensen met een beperking zoals je dat bij ieder ander zou doen.

Mensen met een beperking kunnen een hoop dingen zelf en vinden het fijn om deze zelfstandigheid te behouden. Denk je dat iemand hulp nodig heeft? Vraag het gewoon. 

Bereikbaarheid

Voor mensen met een lichamelijke beperking begint eropuit gaan met de bereikbaarheid van de locatie. Vertel op je website waar de dichtstbijzijnde gehandicaptenparkeerplaats is en wat de afstand tot jouw locatie is.

Geen speciale parkeerplekken in de buurt? Informeer dan bij de gemeente of er op het gebied van parkeren uitzonderingen zijn voor mensen met een gehandicaptenparkeerkaart.

Natuurlijk moet iemand die afhankelijk is van een rollator of rolstoel ook eenvoudig van de parkeerplek naar jouw locatie kunnen komen. Een hoge stoeprand bij een parkeerplaats langs de straat, maar ook hobbelige tegels, reclameborden, afvalbakken of geparkeerde fietsen zijn potentiële obstakels. Belemmeringen die jouw onderneming voor mensen met een beperking onbereikbaar maken. Kun je deze obstakels niet zelf wegnemen, maak dan een melding bij de gemeente. Bijvoorbeeld samen met andere ondernemers.

Betreedbaarheid

Kunnen mensen met een beperking eenvoudig binnen komen? Een drempelloze entree is natuurlijk het beste. Bij een drempel hoger dan 2 cm kan een (zelfgemaakte) drempelhulp het verschil maken. 

Een te zware deur is voor mensen met een lichamelijke beperking moeilijk zelfstandig te openen. Dit probleem kan verholpen worden door de deurdranger lichter af te stellen of te verwijderen. Ideaal zijn automatisch openende deuren. De deuropening moet minimaal 85 cm breed zijn om met een rolstoel doorheen te kunnen.

Kijk ook eens naar de deurkrukken. Een deurkruk op 90 tot 120 centimeter hoogte is voor de mensen in een rolstoel ook goed bedienbaar.

Zijn alle nooduitgangen en vluchtroutes vrij doorgankelijk? Let bij het inspecteren hiervan extra op de mogelijkheid voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten om het pand snel en ongehinderd te kunnen verlaten.

Balies, loketten en recepties

• Maak de balie niet te hoog: zo kunnen ook klanten in een rolstoel of kleine mensen de baliemedewerker goed zien en oogcontact maken. Het is ook handig voor het neerleggen en betalen van producten of het invullen van een formulier. Een balie waarvan een gedeelte wat lager is kan ook een oplossing zijn.

• Kies bij voorkeur een mobiel pinapparaat: Zo kunnen klanten altijd bij het apparaat

Toiletten

• Zorg dat de route naar het toilet vrij van obstakels is en dat de gangpaden breed genoeg zijn.

• Gebruik een drempelhulp of oprijplaat wanneer er drempels zijn.

• Kies ook hier voor deuren die eenvoudig te openen én te sluiten zijn. Dus breed genoeg, zonder zware deurdrangers, bij voorkeur naar buiten draaiend én met voldoende binnenruimte. Rolstoelgebruikers hebben voor en naast de toiletpot voldoende ruimte nodig.

• Stevige beugels aan beide kanten van het toilet helpen rolstoelgebruikers om plaats te nemen op het toilet.

• Natuurlijk moeten zaken als toiletpapier, de knop om door te spoelen, kranen en faciliteiten om de handen te drogen goed bereikbaar zijn.

Betaalautomaat

• Een mobiele betaalautomaat is het meest eenvoudig voor rolstoelgebruikers. 

 • Heb je een vast apparaat? Zorg dan dat het snoer lang genoeg is.

Inrichting van de locatie

• Zorg dat gangpaden voldoende breed zijn (minimaal 90 cm en manoeuvreerruimte van minimaal 150 cm) om met een rolstoel doorheen te kunnen.

• Heeft u horecagelegenheid? Wanneer de ruimte tussen het tafelblad en de vloer minimaal 70 cm is, kunnen uw klanten/bezoekers hun rolstoel onder de tafel rijden.

• Verplaatsbare meubelen zorgen voor extra flexibiliteit.

Volg een workshop!

Wil je werken aan een inclusieve organisatie? Volg dan de Belevingsworkshop van de Zonnebloem. We bieden trainingen op maat waarbij je als bedrijf of organisatie inzicht krijgt in de toegankelijkheid van jouw locatie en hoe je concreet met dit thema aan de slag kunt gaan.

Meer weten over toegankelijkheid?

Neem contact op met het team via onderstaand e-mailadres.