Vaarvakantie met Lichamelijke Beperking

Algemene informatie

Op vakantie met MPS de Zonnebloem

Voorwaarden om met de Zonnebloem op vaarvakantie te gaan

  • Wij zorgen ervoor dat jouw gegevens zorgvuldig worden behandeld. Deze worden alleen gebruikt om te kijken of je in aanmerking komt voor een vakantie. Daarna zijn je gegevens nodig voor de eventuele uitvoering van de vakantie en alles dat daar aan voorafgaat en op volgt. Jouw medische gegevens worden ingezien door daartoe bevoegde personen. Alleen indien nodig worden je gegevens doorgegeven aan derden die helpen bij de uitvoering van je vakantie.
  • Zodra je van ons bericht ontvangt over de reis waarin we je hebben ingedeeld (je definitieve boeking), is er sprake van een reisovereenkomst met de Zonnebloem waarop de ANVR-reisvoorwaarden van toepassing zijn.
  • Na ontvangst van deze definitieve boeking kun je binnen 24 uur je boeking kosteloos en zonder opgave van redenen herroepen. Daarna gaan de bepalingen in van de annuleringsregeling en dien je ten minste de administratiekosten á € 34,95 te voldoen.
  • De volledige reissom, inclusief bijkomende kosten, moet uiterlijk twee weken voorafgaand aan de vakantie zijn betaald. De kosten van de annuleringsregeling moeten binnen 2 weken na factuurdatum betaald zijn.
  • Je hoeft geen ondersteunend lid, donateur van de Zonnebloem of deelnemer aan de activiteiten van Zonnebloemafdelingen te zijn om deel te kunnen nemen aan een vakantie.
  • ls een aanmeldformulier onvolledig en/of onjuist is ingevuld, kan dat leiden tot het niet laten vertrekken of vervroegd naar huis afreizen van een deelnemer. Wij zijn genoodzaakt de extra gemaakte kosten voor bijvoorbeeld administratie, vervoer of benodigde hulpmiddelen door te belasten. In dat geval heeft de deelnemer geen recht op restitutie van de reissom.
  • Prijzen vaarvakantie Zonnebloem

    De prijs van een vaarvakantie met de Zonnebloem is gebaseerd op wat iemand zonder lichamelijk beperking voor de reis zou betalen. Meerkosten voor bijvoorbeeld noodzakelijk hulpmiddelen, deskundige zorg en -verpleging en reis- en verblijfskosten van de (zorg)vrijwilligers zijn voor rekening van de Zonnebloem. De Zonnebloem legt per deelnemer voor deze kosten gemiddeld € 450,- bij.

    Op de factuur tref je de volledige reissom aan, bestaande uit de volgende kosten:

    • De reisprijs per deelnemer, bestaande uit verblijfskosten, reis- en bagageverzekering.
    • Eventuele reisprijs reisgenoot, bestaande uit verblijfskosten, reis- en bagageverzekering.
    • Een eventuele toeslag van € 325 p.p. voor een eenpersoonshut.
    • Een bijdrage voor het calamiteitenfonds van € 2.50 per boeking. Dit is enkel bij vaarvakanties naar het buitenland.
    • Administratiekosten van € 34,95 per boeking.
    • Optioneel: als je gebruikmaakt van de annuleringsregeling, een bedrag van € 54,95 per boeking.

    Verzekering

    De Zonnebloem heeft voor alle deelnemers en vrijwilligers een reis- en bagageverzekering (pdf) afgesloten. Het is dus niet nodig een eigen reisverzekering af te sluiten. Bij de definitieve boeking van je vakantie ontvang je een overzicht van de verzekerde bedragen. Voor meer informatie of advies, kun je altijd contact met ons opnemen.

    Annuleringsregeling

    Als je deelneemt aan een vaarvakantie van de Zonnebloem, kun je gebruik maken van onze annuleringsregeling.  
    De annuleringsregeling kan alleen gelijktijdig met de aanmelding voor de vakantie worden aangevraagd. Het is niet mogelijk om deze na aanmelding nog aan te vragen. 

    Voorwaarden annuleringsregeling

    1. Je kunt de annuleringsregeling tegelijkertijd met je aanmelding voor een vakantie aanvragen. De kosten van de annuleringsregeling bedragen € 54,95 per boeking. 
    2. Je betaalt de annuleringsregeling altijd vooruit. De kosten staan op de factuur die je bij je definitieve boeking ontvangt.
    3. De regeling gaat in vanaf het moment dat de annuleringsregeling is betaald.
    4. Je kunt nooit helemaal kosteloos annuleren, aangezien je altijd de administratiekosten voor je vakantie en de kosten voor de annuleringsregeling dient te betalen. Als je een annuleringsregeling hebt afgesloten, heb je recht op teruggave van de reissom als jij of je reisgenoot:

    • komt te overlijden
    • ernstig ziek wordt
    • niet kan reizen, omdat dit medisch onverantwoord is
    • bij overlijden of acute (ernstige) ziekte van je naaste familie
    • letselschade hebt door een ongeval

    Wanneer er een andere zwaarwegende reden is dat je de vakantie moet afbreken of annuleren, kun je altijd contact opnemen met ons. Wij beoordelen dan of je recht hebt op teruggave van de reissom.

    Het vaarschema is altijd onder voorbehoud. Het is mogelijk dat door bijvoorbeeld weersomstandigheden de geplande route gewijzigd moet worden. Bijvoorbeeld als de waterstand te hoog of te laag is. In dat geval volgt het schip een andere vaarroute. Deze wijziging valt helaas niet onder de annuleringsregeling.

    5. Als je niet kunt deelnemen aan de Zonnebloemvakantie en wilt annuleren, dan ben je verplicht om:

    • Ons zo snel mogelijk op de hoogte te stellen. Wij zijn bereikbaar tussen 09.00 - 12.00 en 13:00 - 16:00 uur op 076 564 63 50. 
    • Ons de reden van annulering te melden en deze aannemelijk te maken.
    • De annulering schriftelijke te bevestigen en een verklaring af te geven van je arts, hulpverlener of anderszins.

    6. Wanneer vergoeden wij wel en wanneer niet? In dit document (pdf) vind je het percentage van de reissom dat we vergoeden als je je afmeldt. Als je recht hebt op teruggave van (een deel van) je reissom, zorgen wij ervoor dat je het bedrag binnen vier weken nadat je geannuleerd hebt van ons terug ontvangt op het rekeningnummer dat bij ons bekend is.
    7. Als je een geldige reden hebt, zoals hierboven genoemd bij punt 4, om voortijdig de vakantie af te breken en je hebt een annuleringsregeling afgesloten, dan ontvang je de kosten van de niet genoten vakantiedagen van ons terug. Als je geen annuleringsregeling hebt afgesloten, ontvang je niets terug.
    8. Als de Zonnebloem zelf de reis annuleert of voortijdig afbreekt, ontvang je de reissom altijd terug ongeacht je wel of geen annuleringsregeling hebt afgesloten.
    9. Heb je een klacht naar aanleiding van deze regeling of ben je het niet eens met de beslissing die een medewerker namens ons heeft genomen? En kom je er met onze medewerker niet uit? Stuur dan je klacht naar klacht@zonnebloem.nl

    Zorg op basis van ondernemerschap

    Tijdens de vakantie neemt de Zonnebloem de zorg over van jouw verlener. Dit kan de thuiszorg of een andere zorginstelling zijn. Wanneer je met ons mee gaat, vragen wij aan deze organisatie om een overeenkomst met ons aan te gaan. Hierin vragen wij om de zorg aan ons over te dragen, zodat wij de gegeven zorg na afloop kunnen declareren bij jouw zorgverlener. Deze overeenkomst is vanzelfsprekend niet verplicht, maar wanneer zij hier aan mee willen werken, helpt dat de Zonnebloem om de vakanties betaalbaar te houden.

    ANVR

    Nationale Vereniging de Zonnebloem (KvK 40281159) is aangesloten bij de ANVR.  

    De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en informatie daarover.  
    De reizen op deze website worden aangeboden onder de ANVR-Reizigersvoorwaarden (ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor bemiddeling van enkelvoudige reisdiensten of van een pakketreis bij een niet- ANVR of EER reisorganisator en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden) die van toepassing zijn op alle aanbiedingen op deze website tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is.  

    Klik hier voor het lezen en opslaan van de ANVR-Reizigersvoorwaarden.  
    Op het boekingsformulier moet je aanvinken dat je voor boeking kennis hebt genomen van en akkoord gaat met de specifieke voorwaarden uit de ANVR-Reizigersvoorwaarden die van toepassing zijn op jouw boeking, t.w. de ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor bemiddeling van enkelvoudige reisdiensten of van een pakketreis bij een niet- ANVR of EER reisorganisator en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden en overige ANVR-informatie.  

    Klik hier voor de ANVR brochure.

    Duurzaam reizen, verantwoord op reis volgens de ANVR

    De ANVR ziet duurzaam reizen als een verantwoordelijkheid van alle betrokkenen in de reissector. Als eerste reisbrancheorganisatie ter wereld heeft de ANVR samen met alle aangesloten reisondernemers zich verplicht maatregelen te nemen op het gebied van vervoer, verblijf en vermaak met de ANVR Duurzaamheidsvisie. Wij streven bij het samenstellen van onze reizen naar emissiereductie en sociale, economische en ecologische duurzaamheid door de keten heen en op bestemming, zodat zowel jij en toekomstige generaties kunnen genieten van onze reizen.

     

    Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

    Nationale Vereniging de Zonnebloem (KvK nr. 40281159) is aangesloten bij SGR. U kunt dit controleren via https://www.sgr.nl/wp/. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de op deze website gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. Deze SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is dat zijn vooruitbetaalde reisgeld wordt terugbetaald als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis. 

    Eigen bijdrage aan SGR 
    Sinds 1 februari 2021 wordt er voor elke reis die geboekt is bij een bij SGR aangesloten reisorganisatie € 5 per persoon per boeking afgedragen. Hiermee is het mogelijk dat u onbezorgd op reis kunt blijven gaan. 

    Stichting Calamiteitenfonds Reizen 

    Nationale Vereniging de Zonnebloem (KvK 40281159) is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen.
    De garantie van het Calamiteitenfonds houdt in dat u als reiziger die deelneemt aan een reis
    waarop de garantie van toepassing is:

    • (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren
    • de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren.

    Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.

    Lees meer over het Calamiteitenfonds en de garantie.

    Klachten

    Samen met onze vrijwilligers proberen we ervoor te zorgen dat je kunt genieten van een heerlijke vakantie. Maar soms kan het voorkomen dat je toch niet helemaal tevreden bent. We vragen je een klacht over de vakantie direct te bespreken met één van onze vrijwillige reisleiders ter plaatse. Zo mogelijk lossen zij de problemen meteen op. Lukt dit niet of je komt er met de reisleiders niet uit? Neem dan contact op met het Nationaal Bureau van de Zonnebloem. Mocht je na afloop van de vakantie een klacht willen indienen, dan kan dit tot uiterlijk twee maanden na de reis. Dit kan schriftelijk of via de contactpagina. Wij streven ernaar om jouw klacht binnen een maand af te handelen. Als dit niet lukt, nemen wij contact met je op.