Veelgestelde vragen voor vakantiegasten

MPS de Zonnebloem

Mee als gast op vaarvakantie met MPS de Zonnebloem | bijgewerkt 05-02-'25

Aanmelden
  1. Maak ik meer kans als ik me voor meer weken/reizen aanmeld?
    Om je kansen te vergroten raden we je inderdaad aan om verschillende voorkeuren door te geven. De ervaring leert dat met name de vakanties in mei, juni en juli snel volgeboekt zijn. In maart, november en december is de kans groter dat je met de Zonnebloem op reis kunt gaan.

  2. Voor wie zijn de Zonnebloemvakanties bedoeld?
    De (vaar)vakanties zijn bedoeld voor mensen vanaf 18 jaar die afhankelijk zijn van verpleging en/of persoonlijke verzorging en/of binnen- en/of buitenshuis rolstoelgebonden zijn. Zij kunnen alleen of met een medereiziger (met of zonder lichamelijke beperking) aan onze vakanties deelnemen. Omdat de Zonnebloem gespecialiseerd is in de zorg voor mensen met een lichamelijke beperking is deelname niet mogelijk voor mensen:
    - Met een verstandelijke of psychische beperking
    - Met gedragsproblemen
    - Met een vorm van dementie
    Ook iemand die een besmettelijke ziekte heeft of bij wie een resistente bacterie is vastgesteld, kan niet aan een Zonnebloemvakantie deelnemen.
Bevestiging vakantie
  1. Ik heb nog geen bevestiging ontvangen, wanneer ontvang ik deze?
    We proberen zo snel mogelijk duidelijkheid te geven, maar omdat het om maatwerk gaat, kan dit soms enkele weken duren. Je krijgt altijd een e-mail van ons, ook als je niet bent ingedeeld. Als je wel bent ingedeeld voor een vaarvakantie, ontvang je hiervan via e-mail een bevestiging en de factuur. Een paar weken voor de reis ontvang je de laatste informatie met betrekking tot uw reis. Hierbij zit ook een checklist van zaken om mee te nemen. 
     
  2. Wanneer ontvang ik mijn factuur?
    Je ontvangt een factuur als bijlage bij de bevestiging van de reis.

  3. Wat is de betaiingstermijn van mijn factuur?
    Er zijn twee betalingstermijnen:
    De aanbetaling moet twee weken na ontvangst van de factuur gedaan worden, en bestaat uit administratiekosten en eventuele kosten voor de annuleringsregeling. 
    De reissom moet twee weken voor vertrek voldaan zijn.
Voorbereiden op de reis
  1. Wat moet ik meenemen tijdens de reis? 
    Twee weken voor vertrek ontvang je een uitgebreide checklist van dingen die je mogelijk nodig hebt tijdens de reis en van huis uit mee kunt nemen.

  2. Zijn er handdoeken, washandjes en linnengoed aanwezig? 
    Handdoeken, washandjes en linnengoed zijn voldoende aanwezig aan boord. 

  3. Mag ik mijn scootmobiel meenemen op vakantie? 
    Je scootmobiel kan mee. Er zijn aan boord op het MPS ook rolstoelen aanwezig. Hiervan hebben er een aantal elektrische ondersteuning. 

  4. Kan ik het vervoer naar het schip voor een vaarvakantie in 2025 via de Zonnebloem regelen?
    Nee, helaas is dat niet mogelijk. Je dient zelf voor (aangepast) vervoer naar en van het schip te zorgen. Wellicht zijn er familieleden of vrienden die je kunnen brengen en halen. En anders zijn Valys en de Zonnebloemauto mogelijk goede opties.
Roken
  1. Kan ik ergens roken op het schip?
    Binnen mag op het schip niet worden gerookt. Buiten op het Zonnedek mag worden gerookt, maar houd daarbij wel rekening met je medepassagiers.

 

Vertrek en aankomst
  1. Wat is het opstappunt en vanaf waar vertrekt het schip? 
    In verband met werkzaamheden aan de Rijnkade is de opstapplaats veranderd Tot nader orde is de opstapplaats: Westervoortsedijk 85 in Arnhem. Bekijk de exacte locatie Google Maps.

  2. Hoe laat moet ik op de maandag van vertrek aanwezig zijn? 
    Je wordt rond 13.15 uur aan boord verwacht.

  3. Hoe laat kan ik op zaterdag weer van boord?
    Vanaf 10 uur. 
     
  4. Hoe zit het met het parkeren? 
    Op de onderkade (de Rijnkade) zijn ongeveer 50 gratis parkeerplaatsen. Het is belangrijk dat je in de vakken parkeert, anders krijg je een boete. Stroomafwaarts, aan de andere kant van de brug, zijn nog meer parkeerplaatsen. Hier is het wel betaald parkeren. Ook is het mogelijk gratis te parkeren op het P+R-terrein van station Presikhaaf, Eleonorastraat 5 in Arnhem. Je betaalt alleen voor het openbaar vervoer van en naar de kade (bushalte Arnhem Haven – op de Westervoortsedijk).

  5. Mogen de ‘wegbrengers’ ook even mee aan boord, voordat we op maandag vertrekken?
    Ja, de wegbrengers zijn op maandag van harte welkom aan boord en kunnen samen met jou voor vertrek nog een kopje koffie of thee drinken in de salon.

  6. Mogen de ‘ophalers’ op zaterdag als we weer terug in Arnhem zijn ook even aan boord?
    Helaas is het vanwege de drukte op zaterdag in Arnhem niet mogelijk om de ‘ophalers’ aan boord te verwelkomen.
Waterstanden
  1. Mijn reis naar Duitsland wordt vanwege een te hoge of te lage waterstand omgezet naar een reis door Nederland. Daarom wil ik de reis annuleren. Kan dat kosteloos?
    Het vaarschema is altijd onder voorbehoud. Het is mogelijk dat door weers- of andere omstandigheden de geplande route gewijzigd moet worden. Bijvoorbeeld als de waterstand te hoog of te laag is. In dat geval volgt het schip een andere vaarroute. Deze wijziging valt helaas niet onder de annuleringsregeling.

 

Vakantiegids / vaarschema
  1. Kan ik de Vakantiegids 2025 bestellen?
    De Zonnebloem is gestopt met het uitgeven van de Vakantiegids. Wel is er een vakantieschema met alle datums en bijbehorende bestemmingen. Dit schema komt midden december online. Ook is alle informatie terug te vinden op onze website, zie MPS de Zonnebloem.

 

Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.