Loterij

Veelgestelde vragen

Hoe werkt het? De online lotenpagina 
Je maakt een profiel aan, upload je foto en noteert kort de reden waarom je loten verkoopt. Je selecteert een afdeling of kiest voor landelijk, en je deelt je pagina via e-mail of sociale media (Facebook, LinkedIn of WhatsApp).  
 
Hoe maak ik een digitale lotenverkooppagina aan?  
Ga naar zonnebloem.nl/loten. Klik op pagina maken en vul de gevraagde velden in: naam, eventueel een afdeling, motivatie en foto. Sla de gegevens op. Je ontvangt een bevestiging per mail met een link. Klik op de link en deel vervolgens je pagina via e-mail of sociale media. Een uitgebreide handleiding kun je ook terugvinden onder zonnebloem.nl/loten.  
 
Ik krijg mijn bevestigingsmail niet  
Het kan maximaal 5 minuten duren voordat je een mail ontvangt.  
- Heb je je e-mailadres goed ingevuld?
- Heb je al in je spam of ongewenste e-mail gekeken 
Neem dan contact met ons op  

Hoe log ik in op mijn pagina? 
Zodra je een pagina hebt aangemaakt ontvang je een email met een inlogcode. Deze vul je in samen met je mailadres op zonnebloem.nl/loten/login en je kunt je pagina beheren. Bijvoorbeeld je foto of motivatie aanpassen. 
Ben je vrijwilliger bij de Zonnebloem?
Dan log je in via Mijn Zonnebloem. Een uitgebreide handleiding vind je op de themapagina loterij van Mijn Zonnebloem.  

Hoe betalen mensen hun online loten? 
De loten die via de website worden besteld kunnen uitsluitend via iDeal worden afgerekend.  

Hoe ontvangen mensen hun online loten? 
De lotenkoper vult zijn e-mailadres in. Dit doet hij twee keer om er zeker van te zijn dat het adres correct is. Direct na de betaling via iDeal, wordt er een a-mail verzonden met een bijlage met de lotnummer(s) erin. Het kan maximaal 10 minuten duren voordat deze mail binnen is. 

Andere veelgestelde vragen over de loterij

Wanneer ontvang ik mijn prijs?

Heb je prijs? Dan kun je je gegevens invullen via zonnebloem.nl/prijs of je winnende lot opsturen naar verwerkingsbedrijf NSOF, t.a.v. de Zonnebloemloterij, Postbus 440, 5000 AK in Tilburg. Je ontvangt je prijs dan binnen 6 weken. Om de prijs in ontvangst te nemen is het noodzakelijk dat je de originele loten bewaart tot na de trekking. Heb je je winnende papieren lot per post gestuurd, bewaar ook altijd een kopie of maak een foto van de voor- en achterzijde om discussie achteraf te voorkomen.  

 

Tot wanneer kan ik mijn prijs verzilveren?

Je kunt je prijs verzilveren tot één jaar na de trekking. Prijzen worden alleen uitgekeerd indien u uw prijs verzilvert op www.zonnebloem.nl/prijs  of het winnende lot volledig invult en stuurt naar het adres wat u achter op het lot terugvindt. Maak altijd een kopie of foto voor uw eigen administratie. 

Hoe weet ik of ik prijs heb?

De uitslag van de trekking wordt op de volgende manieren bekend gemaakt:

  1. Als je jouw Zonnebloemloten online hebt gekocht ontvang je automatisch bericht over de trekkingsuitslag per e-mail. 
  2. Als je jouw papieren Zonnebloemloten hebt geregistreerd via zonnebloem.nl/loterij ontvang je automatisch bericht over de trekkingsuitslag per e-mail. 
  3. Op de dag van trekking kun je vanaf 17.00 uur op zonnebloem.nl de trekkingsuitslag bekijken en je lotnummers controleren. Dit kan ook via telefoonnummer 0900 0633 (€ 0,35 per gesprek, naast de gebruikelijke gesprekskosten) 
Ik vind de gewonnen prijs niet leuk

Je kun jouw prijs altijd aan iemand anders doorgeven, ook de cadeau-code is overdraagbaar. Ook kun je ervoor kiezen de prijs niet te verzilveren of te doneren aan de Zonnebloem.
Het prijzenpakket biedt voor ieder wat wils. Achteraf het prijzenpakket aanpassen is helaas niet mogelijk, dus we kunnen ook geen andere prijzen weggeven.

Wat is de Zonnebloemloterij?

De Zonnebloemloterij is een jaarlijkse loterij georganiseerd door Nationale Vereniging de Zonnebloem. De Vereniging zet zich in voor mensen met een lichamelijke beperking en streeft naar een samenleving waaraan mensen met een lichamelijke beperking zorgeloos en vanzelfsprekend kunnen deelnemen. 

De opbrengsten van de loterij worden gebruikt om activiteiten en evenementen te organiseren voor mensen met een fysieke beperking, zoals uitstapjes en vakanties.

Als je meespeelt met de loterij steun je het werk van de Zonnebloem én maak je zelf kans op mooie prijzen. 

Wat kost een lot van de Zonnebloemloterij?

Een lot kost € 3,- per stuk. Van dit bedrag komt € 2,25 ten goede aan de Zonnebloemafdeling uit de buurt waar je het lot koopt. De resterende € 0,75 wordt gebruikt om de loterij te organiseren. Je kunt zelf bepalen hoeveel loten je koopt. 

Waar kan ik loten kopen? Papieren loten koop je via een vrijwilliger bij jou in de buurt. Online loten koop je via zonnebloem.nl/loterij of via een persoonlijke pagina van een afdeling of lotenverkoper. 
Tot wanneer kan ik loten kopen?

Je kunt tussen april en september papieren loten kopen en online via zonnebloem.nl.

De (online) lotenverkoop op zonnebloem.nl loopt door tot eind september. 

Hoe kan ik een lot betalen?

Je kunt een Zonnebloemlot op verschillende manieren betalen, afhankelijk van hoe en waar je het lot koopt. 

  1. Online betaling: als je de Zonnebloemloten online koopt, betaal je met iDeal.
  2. Contant geld: als je de Zonnebloemloten fysiek koopt bij een vrijwilliger in jouw buurt, kun je altijd contant betalen.  
  3. Pinpas/betaalkaart: sommige vrijwilligers accepteren ook betalingen met pinpassen of betaalkaarten. Je kunt dan betalen door de QR-code te scannen met de camera op je mobiele telefoon. 
  4. QR iDeal-code: sommige vrijwilligers hebben een QR iDeal code die je kunt scanen met je mobiele telefoon.  
Krijg ik mijn loten thuisgestuurd of digitaal?

De wijze waarop je jouw Zonnebloemloten ontvangt, kan variëren afhankelijk van hoe je ze hebt gekocht: 

  1. Fysieke aankoop: als je jouw Zonnebloemloten fysiek hebt gekocht bij een vrijwilliger in jouw buurt, ontvang je papieren loten. Deze loten worden direct aan jou overhandigd op het moment van aankoop.  

    De tijd tussen het kopen van een lot en de daadwerkelijke trekking kan soms enkele maanden duren. Dan is het fijn als je automatisch geïnformeerd wordt of er prijs op jouw loten is gevallen. Heb je papieren Zonnebloemloten gekocht? Dan kun je het lot registreren op zonnebloem.nl/registreren om automatisch de trekkingsuitslag te ontvangen. Het bericht ontvang je per e-mail.
     
  2. Online aankoop: als je jouw Zonnebloemloten online hebt gekocht, ontvang deze per e-mail. Wanneer je online koopt ontvang je automatisch bericht over de trekkingsuitslag. 

    De tijd tussen het kopen van een lot en de daadwerkelijke trekking kan soms enkele maanden duren. Dan is het fijn als je automatisch geïnformeerd wordt of er prijs op jouw loten is gevallen. Heb je een digitale Zonnebloemloten gekocht? Dan ontvang je automatisch bericht over de trekkingsuitslag. Het bericht ontvang je per e-mail. 

  3. Lotenabonnement: heb je een lotenabonnement afgesloten, dan ontvang je jouw loten jaarlijks per post. 

 

Wat kan ik winnen?

Er zijn meerdere geldprijzen van € 15 tot de hoofdprijs van €15.000. Ook zijn er verschillende producten te winnen zoals een elektrische fiets, een luchtballonvaart, leuke dagjes uit en weekendjes weg. Bekijk alle prijzen op zonnebloem.nl/loterij

Wanneer vindt de trekking plaats?

De trekking vindt plaats op woensdag 1 oktober in Breda onder toeziend oog van de notaris. Op de dag van trekking kun je vanaf 17.00 uur op www.zonnebloem.nl/loterij/prijs de trekkingsuitslag bekijken en als je online loten hebt gekocht of papieren loten hebt geregistreerd ontvang je automatisch bericht over de trekkingsuitslag per e-mail. 

Kan ik de loten cadeau doen?

Ja, je kunt de Zonnebloemloten zeker cadeau doen aan anderen. Het is een leuke manier om iemand te verrassen met kans op een mooie prijs, terwijl je tegelijkertijd bijdraagt aan het belangrijke Zonnebloemwerk. Je kunt ervoor kiezen om papieren loten te kopen en ze vervolgens cadeau te doen, of je kunt digitale loten kopen en deze per e-mail naar de ontvanger sturen.  

Waar gaat de opbrengst van de loterij naartoe?

De opbrengst van de loterij gaat volledig naar de Zonnebloem. Een lot kost € 3,- per stuk. Van dit bedrag komt € 2,25 ten goede van de Zonnebloemafdeling uit de buurt waar je het lot koopt. De resterende € 0,75 wordt gebruikt om de loterij te organiseren.

De opbrengsten worden gebruikt om het welzijn en de kwaliteit van leven van mensen met een lichamelijke beperking te verbeteren. Dit doen we onder meer door het organiseren van uitstapjes, vakanties, en huisbezoeken.  

Heeft de Zonnebloemloterij een officiële kansspelvergunning?

Ja, de Zonnebloem maakt onderdeel uit van Stichting Samenwerkende Non-profit Loterijen (SNL). Dit is een professioneel samenwerkingsverband voor loterijen van een aantal goede doelen. SNL is vergunninghouder en de beheerder van de gemeenschappelijke vergunning. Die vergunning is op 6 oktober 2021 door de Kansspelautoriteit verleend met kenmerk 300115/14479 voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2026. Meer hierover lees je op ssnl.nl 

Wat is een lotenabonnement en hoe kan ik die afsluiten?

Met een lotenabonnement van de Zonnebloem help je onze vrijwilligers ieder jaar weer om activiteiten voor mensen met een lichamelijke beperking te organiseren. Je sluit een lotenabonnement af via een doorlopende machtiging vanaf 5 loten. Een lot kost € 3,- per stuk. Sluit je het abonnement af vóór 1 augustus, dan speel je nog mee in dit kalenderjaar. Je ontvangt de loten per post. 

Wil je je lotenabonnement stopzetten neem dan contact op met ons contactcenter via zonnebloem,nl/contact