Games voor iedereen
Jeroen vindt het heel leuk om te gamen, maar door zijn cerebrale parese heeft hij nauwelijks controle over zijn spieren. Hoofdbewegingen gaan hem nog het beste af. Drie studenten van de Hanzehogeschool in Groningen bedachten een manier waarmee Jeroen op een eenvoudige wijze kan gamen. “Iedereen moet het plezier van games kunnen ervaren.”
Jeroen gamet al lang. De spellen die hij tot nog toe speelde zijn gemaakt door zijn vader Domien Beersma, die oude spellen van het besturingssysteem DOS bewerkte zodat Jeroen ze met twee knoppen in zijn hoofdsteun kan bedienen. Maar, dacht Domien, wat als ik straks de spellen niet meer zelf kan creëren, of de spellen niet meer draaien op de nieuwste apparaten, hoe komt Jeroen dan aan zijn games? Met die vraag stapte hij naar de Hanzehogeschool in Groningen, waar ze er meteen een nieuw project voor tweedejaarsstudenten Game Design van maakten. Domien: “Nog voor het project daadwerkelijk startte, was Jeroen al heel enthousiast. Maar toen bij de kennismaking bleek dat zestien studenten aan de slag wilden met deze opdracht, begon hij nog meer te stralen. Die aandacht deed hem echt goed.”
Deel van het leven
Mobiliteit en meedoen in de samenleving draait niet alleen om de heel zichtbare (on)mogelijkheden – wel of niet een restaurant of winkel in kunnen, wel of niet naar het toilet kunnen. Je hobby niet kunnen uitoefenen, is ook een vorm van immobiliteit. Het niet kunnen spelen van je favoriete computerspellen - de games waardoor je ontspant en even aan de realiteit ontsnapt - betekent voor fanatieke gamers dat een deel van hun leven wordt ontnomen. Vergelijk het met de sporter die lichamelijk beperkt raakt en niet meer kan sporten zoals voorheen.
Niet alleen voor Jeroen
Ook bij Jeroen betekent gamen volop plezier. Na zijn kennismaking op de Hanzehogeschool gingen onder andere Marcel Former, Corey Hobson en Daniel Krysztofiak aan de slag met het studieproject. “De opdracht was eigenlijk vrij helder: ontwikkel een game die door Jeroen met twee knoppen te bedienen is”, kijkt student Marcel terug. Al vrij snel in het traject hadden hij, Corey en Daniel de wens om niet alleen Jeroen te helpen. Marcel: “Wij dachten: er zijn in Nederland ongetwijfeld meer Jeroens die verlangen naar het entertainment van games. Die willen we ook helpen. Dus zijn we meerdere spellen gaan ontwikkelen.” Inmiddels is het studieproject uitgegroeid tot een bedrijf, Cloudwhale. “Het project voor Jeroen voelde voor ons als goed doen voor een ander. Dat is onze motivatie.”
Onafhankelijk gamen
De missie van Cloudwhale is om gaming toegankelijk te maken voor iedereen. Marcel: “Spelers kunnen onafhankelijk onze games opstarten, spelen en afsluiten zonder hulp van anderen en ongeacht hun fysieke beperking.” Dat vraagt van de ontwikkelaars wel dat ze alle spellen adaptive maken, aanpasbaar. Met dat proces zijn ze nu fulltime bezig. “Onze games zijn in te stellen naar de behoeften van de speler, de moeilijkheid en de beeldinstellingen. Jeroen gebruikte hoogstens twee knoppen. Maar hetzelfde spel is ook met oogbesturing te spelen.” Hoe het concreet werkt? Bij het opstarten van een spel geeft een speler eerst zelf aan wat zijn fysieke mogelijkheden zijn. De software herkent die input en vertaalt dat naar een besturing waarmee het spel te spelen is. De games zijn niet fysiek te koop, maar via het online Cloudwhale-platform te spelen.
Zelf bijdragen? Cloudwhale zoekt testers
Het bedrijf Cloudwhale is net als de software zelf ook nog volop in ontwikkeling. Daar kun je aan bijdragen. Cloudwhale zoekt namelijk testgamers. Met hun bevindingen kan Cloudwhale nog betere games maken. Aanmelden als testgamer kun je hier. De games van Cloudwhale zijn te vinden op cloudwhale.nl.
Jeroen en Domien zijn nog altijd heel enthousiast over Cloudwhale en de hulp van de Hanzehogeschool. Domien ziet allerlei kansen voor dit soort games en adviseert de jonge ondernemers van Cloudwhale om de samenwerking te zoeken met organisaties die in hetzelfde vakgebied werken. En bij de hogeschool hebben ze zich weer aangemeld voor de volgende cursus waarbij nieuwe spellen voor mensen met een lichamelijke beperking worden ontwikkeld.