Zonnebloem introduceert samen met DIXI de ZonnebloemPot

14 juli was de aftrap van de campagne ‘Waar kan ík plassen?’ Nationale Vereniging de Zonnebloem wil hiermee aandacht vragen voor de toegankelijkheid van openbare ruimtes. In samenwerking met DIXI wordt de ‘ZonnebloemPot’ geïntroduceerd. Een opvallend, rolstoeltoegankelijk, mobiel toilet. Omdat deze hele week vijf van deze toiletten zijn te vinden op de Vierdaagsefeesten in Nijmegen was hier de onthulling.

Onbeperkt en onbezorgd deelnemen aan evenementen
Een grote zorg van mensen met een lichamelijke beperking, is de afwezigheid van een goed toegankelijk toilet. ‘Als wij ergens naartoe gaan, vragen we onszelf nooit af of we er naar het toilet kunnen. Voor onze doelgroep is dit de eerste vraag’, legt Marc Damen, directeur Nationale Vereniging de Zonnebloem uit. ‘Door de ZonnebloemPot te introduceren willen we organisatoren van evenementen, maar ook van dorpsfeesten en ook gemeentes met hun stadsparken bewust maken om óók aan een rolstoelvriendelijk toilet te denken. Hiermee wordt ieder evenement voor iedereen toegankelijk.’

Gele DIXI
Simon Bosschieter, algemeen directeur van DIXI: 'Natuurlijk waren er al aangepaste DIXI's, maar door deze samenwerking met de Zonnebloem willen we benadrukken hoe belangrijk wij het vinden dat iedereen zich overal welkom kan voelen. En toiletbezoek hoort daarbij en dat kunnen wij nu met deze opvallende ZonnebloemPot samen bieden.'

De Zonnbloempot

Festivals
'Vorige week was ik nog op Rock Werchter en daar kon ik met mijn rolstoel gewoon naar het toilet. Onze jongere doelgroep is ict-vaardig, handig met internet en checkt vooraf of er voorzieningen zijn als parkeerplekken in de buurt, hoe ver is de afstand tot de eindbestemming en is er een aangepast toilet. Als zij vooraf niet gerustgesteld zijn, gaan ze niet. Daar ontstaat sociaal isolement', aldus Mireille Vaal, bestuurslid en ervaringsdeskundige als fervent festivalganger. 'Met onze vijf toiletten gaat de Zonnebloem het probleem niet oplossen. Maar het is belangrijk dat iedereen zich hiervan bewust wordt, zodat ook onze deelnemers zich gezien voelen.”

Jubileum Nationale Vereniging de Zonnebloem
Nationale Vereniging de Zonnebloem bestaat 75 jaar. Onze 29.000 vrijwilligers zijn actief in heel Nederland voor mensen vanaf 18 jaar met een lichamelijke beperking.

Uit recent onderzoek over de toegankelijkheid in Nederland blijkt dat het werk van de vereniging nog altijd hard nodig is: meer dan de helft (56%) van de mensen met een lichamelijke beperking geeft aan minder of helemaal geen vrijetijdslocaties te bezoeken, omdat ze bang zijn dat deze niet toegankelijk zijn voor hen. In dit kader en om haar jubileum te vieren, lanceerde de Zonnebloem al eerder een nieuw platform met 75 toegankelijke uitjes in Nederland.