Steeds blijer met Blijdorp
Vanaf 1 januari 2017 is toegankelijkheid de norm. Bij veel vrijetijdslocaties valt er nog heel wat te verbeteren, wil iedereen onbezorgd kunnen genieten van een dagje uit. Als Zonnebloem maken we ons hier sterk voor. Met ons project ‘Onbeperkt Eropuit’ maken we, mede met steun van de Vriendenloterij ongeveer 60 vrijetijdslocaties – zoals musea, dierenparken, voetbalstadions en attractieparken – beter toegankelijk.
Toegankelijkheidstest
Dat doen we in vier stappen.
Stap 1:
Ons testteam bezoekt de vrijetijdslocatie, test de attracties en diverse voorzieningen en noteert welke hindernissen en obstakels ze tegenkomen.
Stap 2:
Een keurmeester gaat langs om alles op te meten. Van de breedte van de paden tot de hoogte van drempels.
Stap 3:
Wij stellen op basis van deze bevindingen een rapport op met de belangrijkste knelpunten en tips hoe dit te verbeteren.
Stap 4:
We bieden medewerkers die op een locatie in de publieksruimte werken, de workshop ‘Gastvrijheid en toegankelijkheid’.
Tweede check
Eén van de eerste locaties waar ons testteam langsging is Diergaarde Blijdorp. De dierentuin is vervolgens meteen aan de slag gegaan met ons rapport. Yvonne de Paauw en vrijwilliger Marian Koevermans zijn benieuwd wat er sindsdien is aangepast en gaan langs voor een tweede check. Bij de hoofdingang ziet Yvonne direct al een aanpassing. “Die twee verlaagde ticketautomaten vallen me meteen op”, wijst ze. “Ik kan nu overal bij. Een hele verbetering. Eerst kon ik niet zelf een kaartje kopen.”
Duidelijker
Yvonne kijkt op de kaart: “Er staat nu duidelijk aangegeven dat het aangepaste toilet bij de hoofdingang over een brancard en tillift beschikt. Eerst werden die extra’s niet benoemd.” “Goed gezien”, lacht Blijdorp-medewerker Sandra de Widt die zojuist komt aanlopen. “Ook de website is duidelijker geworden,” vertelt ze. “Daar vind je bij ‘plan je bezoek’ meteen informatie over toegankelijkheid. Ook is er een rolstoelroute beschikbaar, waarop je precies kunt zien waar je obstakels tegenkomt en waar de invalidentoiletten zijn.”
Handgrepen
“Zullen we het park in gaan?”, vraagt Sandra. Yvonne en Marian knikken enthousiast. Sandra geeft vandaag toelichting over de aanpassingen. “Wat we direct konden aanpakken, hebben we gedaan. Zo hebben we op alle toiletdeuren handgrepen aangebracht.” Marian wijst naar het pad. “Daar lag eerst grind, nu is het asfalt. Een groot verschil als je in een rolstoel zit of deze duwt.” Yvonne vult aan: “We zagen ook dat alle invalidenparkeerplaatsen zijn verruimd. Top!”
Plastic stroken
Het zonnetje schijnt en Yvonne en Marian genieten van de vertederende prairiehondjes, trotse zilverruggorilla’s en een dartel pasgeboren babyolifantje. Volgende stop is Amazonica. Een tropische tuin vol prachtige vlinders en exotische bloemen. Om binnen te komen moet je door plastic stroken. “Ik ben bang dat ze in mijn gezicht klappen”, roept Yvonne. Hier kun je niet door met een handbewogen rolstoel. Als je moet rollen, kun je ze niet opzij duwen.” Sandra knikt begripvol. “Weghalen kan niet, dan ontsnappen de dieren." Automatische deuren zijn een goed alternatief, maar duur. We zoeken nog naar een oplossing.
Verlaagde balie
Even later zit een tevreden testteam aan de koffie. Sandra vertelt: “We willen graag alles aanpakken, maar moeten keuzes maken. Bij nieuwbouw kunnen we er meteen rekening mee houden. Zo hebben we in de nieuwe uitbouw van een horecagelegenheid (de Oewanja) een verlaagde balie gemaakt, waar rolstoelers het dienblad makkelijk aan kunnen pakken. Volgend jaar gaan we de Tijgerbrug renoveren. Dan plaatsen we ook een hek aan het einde, om te voorkomen dat rolstoelers doorschieten.” Yvonne knikt bemoedigend: “Ik kan niet geloven hoeveel er al is gedaan met onze feedback. Ik ben echt verrast. Als meer vrijetijdslocaties jullie voorbeeld volgen, wordt eropuit gaan een stuk makkelijker én leuker!”