‘Een rolstoeltoegankelijk museum betekent ook vertellen wat níet mogelijk is’
Met Onbeperkt Eropuit zet de Zonnebloem zich in voor een rolstoeltoegankelijker Nederland. We bezoeken en keuren vrijetijdslocaties en geven advies. Ook het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen ging de uitdaging aan: ‘Ons werd duidelijk dat we altijd vanuit ons eigen perspectief naar rolstoeltoegankelijkheid hebben gekeken.’
Het Zuiderzeemuseum had net het binnenmuseum flink vernieuwd, vlak voordat de Zonnebloem aanklopte. Nieuwe toiletten, een traplift, plateaulift en een nieuwe winkel maakte het museum een stuk rolstoeltoegankelijker. “We waren heel tevreden, eindelijk waren alle verdiepingen van het binnenmuseum toegankelijk”, vertelt Femke van Drongelen, hoofd presentatie en educatie bij het museum. “Dat project is afgerond, het varkentje is gewassen… dachten we.” Totdat de Zonnebloem de uitkomsten van haar onderzoek presenteerde. “Tja, dan blijkt dat je toch vooral vanuit je eigen perspectief hebt gekeken”, constateert Femke nuchter.
Mystery guests
Het toegankelijkheidsonderzoek van Onbeperkt Eropuit begint met een bezoek van ‘mystery guests’: vrijwilligers van de Zonnebloem die een lichamelijke beperking hebben en de locatie bezoeken. Daarna voert het team van Onbeperkt Eropuit een technische keuring uit op locatie en presenteert het de uitkomsten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding (foto: Studio Twisk)
“De punten die wij zelf al hadden aangepakt, waren voor ons heel zichtbaar. Denk aan een lift, het aangepaste toilet of de breedte van de gangpaden. De aandachtspunten vanuit het rapport waren juist minder zichtbaar.”
Zelfstandig zijn
Enerzijds let het team van Onbeperkt Eropuit op hele praktische zaken. Wat is de afstand vanaf de gehandicaptenparkeerplaats, is alles vanuit de rolstoel goed zichtbaar, is de balie rolstoeltoegankelijk, kunnen de bezoekers bij het pinapparaat? Maar daarnaast kijkt de Zonnebloem ook naar hoe mensen met een fysieke beperking worden bejegend.
“Ons personeel wil iedereen zo goed mogelijk de weg wijzen”, vertelt Femke. “Medewerkers liepen bijvoorbeeld mee met rolstoelgebruikers door het museum om te helpen bij het bedienen van de lift. Dat kunnen bezoekers namelijk niet zelf. Maar voor veel rolstoelgebruikers betekent gastvrijheid juist dat zij zelfstandig de route kunnen afleggen, zonder hulp. Dat willen we nu mogelijk maken.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding (foto: Studio Twisk)
Binnenkort krijgen de medewerkers een speciale workshop van de Zonnebloem. Daarbij kunnen ze zelf ervaren hoe het is om een lichamelijke beperking te hebben door zelf plaats te nemen in een rolstoel of rond te lopen in een speciaal beperkingenpak.
Verduidelijking op website
Het Zuiderzeemuseum beseft nu nog meer dat toegankelijkheid voor bezoekers in een rolstoel al thuis begint, met een bezoek aan de website. Femke: “We hebben nu eenmaal historische panden die niet allemaal toegankelijk zijn. Op de website vertellen we nu ook wat níet toegankelijk is, zodat elke bezoeker weet wat hij kan verwachten en zijn eigen afweging kan maken.”
“Samen met andere musea in Nederland besteden we steeds meer aandacht aan inclusiviteit. Toch zijn veel van ons zoekende op het gebied van toegankelijkheid. Ik raad andere organisaties aan om de samenwerking met de Zonnebloem aan te gaan. Het mooie is: met de meeste adviezen kunnen we direct aan de slag. Dat geeft veel voldoening.”