11 tips: zo maak je jouw winkel rolstoeltoegankelijk
Hoe toegankelijk is jouw winkel eigenlijk voor mensen die een hulpmiddel gebruiken omdat ze een lichamelijke beperking hebben? Dat zit 'm in grote maar zeker ook in kleine dingen. Een drempelhulp met de juiste hellingsgraad, bijvoorbeeld. Of pashokjes die ruim genoeg zijn. In de Week van de Toegankelijkheid geven we je graag een aantal tips waarmee je iedereen een fijne winkelervaring geeft.
De Zonnebloem is expert op het gebied van toegankelijkheid. Met ons programma Onbeperkt Eropuit testten we al tal van vrijetijdslocaties in Nederland op toegankelijkheid. Dit doen we met een combinatie van een belevingsonderzoek en een technische keuring. Dat eerste wordt gedaan door vrijwilligers met een lichamelijke beperking, onze mystery guests. Ook geven we workshops aan medewerkers van vrijetijdslocaties over hoe zij mensen met een lichamelijke beperking ook gewoon gastvrij kunnen verwelkomen.
We hebben aantal tips uit deze workshop voor je op een rij gezet. Doe er je voordeel mee!
1. Wees duidelijk op je website en social media
Je bezoek begint namelijk op de website. Wie gebruikmaakt van rolstoel of scootmobiel, kijkt vaak thuis in hoeverre een locatie toegankelijk is. Communiceer daarom op je website en je socialmediakanalen wat jij hebt gedaan om je winkel rolstoeltoegankelijk te maken. Zo weten je klanten wat ze kunnen verwachten. Ook kun je hiermee zorgen wegnemen en teleurstellingen ter plaatse voorkomen. Bovendien hoeven klanten hier dan ook niet speciaal over te bellen.
2. Verwijder je drempels
Wie voor mensen met een lichamelijke beperking de mentale drempels wil weghalen, begint met het verwijderen van de fysieke drempels bij deuren en doorgangen. Zonder drempel hoeft niemand zich zorgen te maken of zij wel met een rolstoel of met een rollator naar binnen kunnen.
3. Maak je winkel bereikbaar
Is de route naar je zaak ook rolstoeltoegankelijk? Wellicht kun je met je gemeente in gesprek om de bereikbaarheid van je winkel te verbeteren door obstakels in de openbare ruimte weg te nemen.
4. Oprijplaat of drempelhulp
Het is niet altijd mogelijk om een drempel te verwijderen. In zulke gevallen kun je een oprijplaat of drempelhulp plaatsen over de drempel(s), een schuine toeloop van en naar de drempel die voldoet aan de juiste richtlijnen. Er zijn diverse bedrijven die geschikte drempelhulpen maken. Ga je zelf aan de slag? Let dan heel goed op de richtlijnen en zorg ervoor dat je oprijplaat niet te steil is.
5. Maak je zaak overzichtelijk
Dat is de tip die Theo Bloks geeft, als eigenaar van een boekhandel in het centrum van Zwolle, vlakbij museum De Fundatie. Bloks heeft met diverse eenvoudige ingrepen zijn zaak rolstoeltoegankelijk gemaakt. “Dat is voor mij niet meer dan logisch.” Een van zijn adviezen: “Zorg dat je zaak overzichtelijk is. Iemand in een rolstoel of met rollator moet van buiten al kunnen zien of er binnen ruimte voor hem of haar is. Dat geeft meteen een welkom gevoel.”
6. Creëer brede paden, ook brede deuren
Bij Boekhandel Bloks tref je ook brede paden en deuren. “De voordeur bestaat uit twee openslaande deuren, met de mogelijkheid om een derde te openen. Hoewel ik een beperkte ruimte heb, vind ik het belangrijk dat iedereen erin kan. Vandaar dat ik heb gekozen voor brede gangpaden waar je met een rolstoel doorheen kunt rijden. Benut ik daarmee minder winkeloppervlakte voor mijn producten? Ik vind het belangrijker dat iedereen bij mij terecht kan.”
7. Aangepaste pashokjes
Stel je voor: je wilt kleding passen en komt erachter dat er voor jou geen ruimte is in de pashokjes. Dat zorgt voor een rotgevoel. De mooiste oplossing is natuurlijk het creëren van een groter pashok. Is dat niet mogelijk, dan kun je pashokjes ook al toegankelijker maken met een rond gordijn. Hiermee zorg je voor meer pasruimte.
8. Plaats een bankje of stoel
Een eenvoudige manier om je zaak net wat toegankelijker te maken voor mensen met een fysieke beperking is het plaatsen van een bankje of stoel, zodat mensen die moeilijk ter been zijn, kunnen gaan zitten als dat nodig is.
9. Draadloos pinapparaat op de juiste hoogte
Bij pinnen wil je als consument wat privacy. Wie in een rolstoel zit en naar een pinautomaat in de hoogte moet reiken, geeft anderen ongewenst meer zicht op de pincode. Kies daarom voor een lage balie of een lage nis in de balie waar je het pinapparaat neer kunt zetten. Slagerij Wisse heeft een pinapparaat met zuignappen. ‘Die plaats ik op het glas van de toonbank, op borsthoogte, zodat iedereen er goed bij kan. Een simpele aanpassing’. Zorg ook voor een draadloos pinapparaat. Dit kunnen mensen in een rolstoel op hun schoot leggen om af te rekenen.
10. Tafels op wieltjes
Terug naar Zwolle, waar Theo Bloks zijn boeken tentoonspreidt op verrijdbare tafels. “Mocht iemand met een lichamelijke beperking in een rolstoel toch niet goed kunnen manoeuvreren, dan zijn de tafels heel eenvoudig te verrijden.”
11. Laat je klant zich ook werkelijk welkom voelen
De toegankelijk van winkels zit niet alleen in oprijplaten, paskamers, paden en pinautomaten, maar óók in hoe mensen met een lichamelijke beperking geholpen worden door het personeel. Wees ook in woord en gebaar welkom. Praat bijvoorbeeld met degene in de rolstoel, in plaats van met degene die ernaast staat. En vind het juiste midden tussen behulpzaam zijn en betuttelen.